Reklamen
Leksaker som
lockbete
Min mamma var skeptisk till att jag skulle äta Kalas Puffar till frukost. Hon var en kostmedveten hemmafru och såg hellre att familjen åt rågmjölsgröt eller fil med mysli. Det bästa med Kalas Puffar var inte flingorna utan de små plastpaketen som alltid låg med i paketets botten.
Marknadsföringstricket var lätt att genomskåda för en vuxen. En rejält sockrad flinga och plastleksaker som extra lockbete kunde få vilket barn som helst att kräva Kalas Puffar.
Även min rättänkande mamma gav efter för reklamens tryck ibland och köpte Raketost och Kalas Puffar. Hon visste att jag skulle bli väldigt glad. 1962 låg det flygplan eller helikopter i botten på paketet. Små plastmodeller av jetålderns spjutspetsprodukter – P6M Seamaster, Sikorski eller Lockheed Starfighter X-15. Man ville givetvis ha en av varje men att köpa tre paket var ingen garanti. Även detta var ett toppsmart trick av OTA som marknadsförde Kalas Puffar. Men med tanke på min mammas principiella inställning till sockrade vetepuffar så fick jag förlita mig på att byta med mina kompisar.
INTE FLINGORNA SOM LOCKADE
Kalas Puffars reklamslogans var ”Gott, lättsmält och nyttigt” och ”Det är Kalas Puffar barnen vill ha”. Mitt problem var att jag aldrig varit så förtjust i socker, kanske var jag smygindoktrinerad av mamma? Därför räckte ett paket Kalas Puffar onödigt länge i vår familj. Fast om jag bjöd hem några klasskamrater på mellanmål kunde puffarna äntligen ta slut. Och då började en ny övertalningskampanj för att få hem ett nytt paket med nya leksaker. Det var de som var hela poängen med Kalas Puffar.
Ännu mer upphetsad över KP:s erbjudanden blev jag nästa sommar när de lottade ut 2.500 reklamtält med texten ÄT MER KALASPUFFAR. Det enda man behövde var att skriva en slogan om varför man gillade de supersöta vetebollarna. I annonser i ICA- Tidningen fick Icander & Co veta att ”barnen kommer att bli förtjusta och ni kommer att öka er försäljning…”
På OTA var man givetvis mån om att tälten skulle fungera som – obetalda – reklampelare och valde vinnare med tanke på var de bodde. Ett tält i Örkelljunga är bättre än tio i Stockholms innerstad.
LYCKLIG VINNARE
Kanske var det avsändaradressen som gjorde att vår familj blev en av de 2.500 lyckliga vinnarna av ett reklamtält. Jag postade nämligen vårt tävlingsbidrag från sommarstället i Lilla Föslunda på Selaön i Mälaren. Tre veckor senare åkte mamma, jag och brorsan med vår sandfärgade Volkswagen till postkontoret i Stallarholmen. Paketet var stort och nu verkade mamma faktiskt ganska nöjd. Hennes två söner var på topphumör allt tack vare att hon motvilligt investerat i de – enligt dagens hälsonorm – alldeles för söta puffarna.
Tricket att skicka in tävlingssvar från sommarstället gav f.ö. utdelning flera gånger framöver. Det bästa kapet var ett komplett krocketspel i låda från Merry som pris för att jag svarat rätt på popfrågorna i läskedryckens kapsyl. Återigen kunde familjen känna sig som en segrare. Ett klockrent exempel på en win-win-stuation!