STRID OCH SEGER
Liwendahl var sekreterare i styrelsen och förtroenderådet samt vice vd fram till 1939, då han övertog vd-posten. Han var definitivt en nyckelfigur för SV både under bolagets första svåra år och under de bistra krigsåren och blev därmed van att arbeta under besvärliga förhållanden. Liwendahls egen beskrivning av de första åren är karakteristisk: ”Det var en tid av strid, men det var en härlig tid”. Han blev emellertid belönad. Från 1923 till 1943 steg SV:s omsättning från 8 miljoner till 27 miljoner. Efter hans tillträde som vd femdubblades aktiekapitalet på kort tid från 500.000 till 2,5 miljoner.
AV GAMMAL KÖPMANNAFAMILJ
Liwendahl kan annars sägas vara en typisk representant för handlaryrket. Äldst i en syskonskara om nio barn kom han från en gammal köpmannafamilj i Stockholm och tillägnade sig sina detaljhandelskunskaper genom arbete i faderns firma John A. Petterssons Livs – en butik som dessutom blev en av de ursprungliga medlemmarna i SV. Som barn ville han helst av allt bli bagare och fadern stimulerade också detta intresse genom att låta fotografera sjuåringen Rudolf iklädd bagarmössa och förkläde och med bagarspaden i hand. Studierna bedrevs med inriktning på arbete i handeln i Södermalms högre allmänna läroverk och i handelsskola.
MÅNGA UPPDRAG
I likhet med Hakon Swenson, började Liwendahl tidigt inse vikten av samarbete och fördelarna med gemensamma inköp för handlarna. Redan 1920 var han en av de drivande krafterna bland de köpmän som inom Stockholms Specerihandlareförening benämndes ”de tretton”, en av flera enstaka associationer för inköpssamverkan som vid den här tiden börjat dyka upp. Han har följaktligen beskrivits som en man, vars livsmål var att skapa möjligheter till en fast ekonomisk ställning för detaljhandlarna och att höja köpmannakårens anseende.