Butiker, stora som små
ICA Maxi
Hudiksvall
ICA har varit en del av Peter Berglunds liv sedan barnsben. Under trettio år drev hans pappa, Pelle Berglund, en ICA-butik i Hudiksvall. Och Peter har inte bara följt i pappans fotspår, han har varit med om en fantastisk resa från en ICA butik på drygt 150 kvadratmeter till att stå inför öppnandet av en ICA Maxi – på samma plats.
År 1988 började Peter Berglund arbeta i pappans ICA-butik. Han fick blodad tand och när Konsum Gävleborg 1990 lade ner sin Servus-butik i kanten av norra utfarten till Hudiksvall bestämde han sig för att ta steget fullt ut och själv bli ICA-handlare. (Servus var ett koncept för små närbutiker som Konsum hade under 1970- och 1980-talen.)
Tillsammans med sin pappa köpte han Konsums lokal. De stängde för renovering under en månad och målade om, men den kanske största förändringen bestod i öppnandet av en vägg för att kunna skapa en helmanuell ost-, kött och charkdisk. Den nya ICA butiken, ICA Solen, slog upp portarna den 1 augusti 1990.
KÖ RUNT KVARTERET
– Jag kommer aldrig att glömma de tre första dagarna, säger Peter Berglund. Kön med kunder gick från parkeringen, in i butiken, ringlade runt hela lokalen och ut vid kassorna. De mängder vi sålde under de dagarna håller än idag med Kvantummått.
Det var sju anställda i butiken, varav Peter och hans föräldrar utgjorde tre. Butiken på 160 kvadratmeter kändes stor jämfört med pappans tidigare butik på 90 kvadratmeter, men det skulle inte dröja länge förrän de insåg att ytan inte räckte till. Ytterligare 100 kvadratmeter och ett frysrum behövdes för att få plats med varorna, och butiken byggdes ut ett par månader efter öppningen.
INGEN SAKNADE KONSUM
Kunderna verkade inte sakna Konsums. Som Hudiksvallsposten så vältaligt uttryckte det i en artikel i samband med öppnandet av butiken:
”När Konsum gick ner gick Solen upp.”
– Konsum hade åtta förlustår bakom sig i samma lokal. Att det gick så bra redan från början berodde mycket på pappas goda rykte i kombination med vad ICA står för. Omsättningen rusade från Konsums 5 miljoner per år till hela 19 miljoner det första året, berättar Peter Berglund.
Jag kommer aldrig att glömma de tre första dagarna. Kön med kunder gick från parkeringen, in i butiken, ringlade runt hela lokalen och ut vid kassorna.
Peter Berglund, ICA-handlare
Och ICA Solen fortsatte att växa. Efter några år kändes lokalen återigen för trång, så den byggdes ut med ytterligare 600 kvadratmeter som stod klara 1996. Två år senare var det dags för nästa utbyggnad, när man 1998 byggde till en spelbutik.
– Det var väldigt lyckat, fortsätter Peter Berglund. Vi fick ett stort uppsving och omsättningen var vid den här tiden uppe på ungefär 30 miljoner kronor per år.
FOKUS PÅ FÄRSKVAROR
I takt med att millenniumskiftet närmade sig funderade Peter på hur man skulle kunna erbjuda kunderna bättre färskvaror. Efter diskussioner med ICA beslutades att det som började som ICA Solen nu skulle bli en ICA Kvantum med en totalyta på 3 000 kvadratmeter.
– Det känns bra att även om butiken har växt enormt mycket så har vi hela tiden byggt ut på samma plats, säger Peter Berglund. Den allra första butiken, samt den som byggdes 1996, står kvar inne i butiken med ytter- och innertak. Så kunderna kan följa vår historia.
NU VILL MAN BLI MAXI
Men historien slutar inte här.
– Det kan låta konstigt, men vi är trångbodda, säger Peter och skrattar. Det märker vi genom stor försäljning på helger och framförallt på storhelger, då får vi problem med logistiken.
Sedan tre år tillbaka har mycket tid lagts på layouter, ritningar och kalkyler, och under 2008 fattades beslut om att bygga om butiken till en ICA Maxi.
Peter Berglund tycker att det är en fantastisk upplevelse att ha utvecklat en butik på ett och samma ställe. På arton år har man gått från sju anställda till dagens 65. När ICA Maxi Hudiksvall slår upp sina portar under hösten 2009 kommer det att vara 85. Butiken kommer att ha en totalyta på 7 000 kvadratmeter och en beräknad omsättning på 260 miljoner kronor under det första året.
– Jag sade för några år sedan att jag inte skulle bygga ut mer, och det löftet kunde jag ju inte hålla. Men nu finns det inte så mycket mer markyta runt butiken så den här gången menar jag det, avslutar Peter Berglund.