Fru ICA ersattes i början av 1970-talet av reklamkonceptet ”En ICAkasse rymmer så mycket”, och därefter var det dags för Icander nummer två att göra entré. Den tecknade muntra figuren Icander och hans fru Monica användes flitigt i ICAs regionala säljprogram under hela 1970 och 1980-talen. Det folkkära paret, som skapades av ICA Hakons reklamchef Anders Wijk, kom att bli två av ICAs starkaste symboler, och Icander beskrivs ofta som ”dåtidens ICA-Stig”.
– Icander spelade en viktig roll i att mjuka upp och ge identitet till säljmaterial i butik och i veckoannonser och flygblad, säger Roland Fahlin, tidigare vd på ICA, som beskriver Icander som den första karaktären att symbolisera ICAhandlaren.
Även Bengt Palmqvist, tidigare reklamchef på ICAs inhousebyrå ICA Reklam, beskriver Icander som en viktig gemensam symbol som gav kropp åt och höll ihop den regionala reklamen.
– I den regionala reklamen förekom då enbart utbudsreklam, men med Icander och Monica fick man för första gången en symbol och en känsla för handlaren, säger han. I mitten av 1970talet kom den första rikstäckande och strategiska reklamkampanjen som satte handlaren i fokus.
– Den centrala reklamen var liten jämfört med den massiva marknadsföringen, men det var den som internt markerade vilken strategi vi skulle ha för att markera ICAs roll som handlarfederation, säger Roland Fahlin, på den tiden ansvarig centralt för ICAs reklam och information. Syftet med kampanjen ”Din ICAhandlare” var att komplettera Icanders säljdrivande reklam och markera att ICA bestod av enskilda ICAhandlare som anpassade butik och utbud efter önskemål.
Bakgrunden till satsningen var ICAs första konsumentstudie, där det visade sig att uppfattningen hos allmänheten var att ICA var en centralstyrd organisation och att medvetenheten om handlaren var låg.
– Vi publicerade den aldrig men den bildade grunden för en del av den långsiktiga strategi som utvecklades, där även butikerna och veckoannonser visade upp ICAhandlarna, säger Roland Fahlin. ”Tala med din ICAhandlare” löd temat på 1975 års kampanj. Kampanjen skapade en bild av ICA som handlarna kunde identifiera sig med, och den följdes upp i annan information till opinionsbildare, skolor och idrottsföreningar.
– Från 1970talet och framåt stod ICAs varumärke ut i opinionsmätningar, men vilken betydelse reklamen haft är omöjligt att veta. Butikerna och kundens upplevelse där är ju helt avgörande i dagligvaruhandel, säger Roland Fahlin.
Under 1980talet fortsatte arbetet med att förtydliga ICA som handlarorganisation, både för konsumenternas och för handlarnas skull.
– Att vi uppfattades som en koncern gjorde handlarna oroliga. Hade vi inte agerat på detta hade risken varit att de började motarbeta ICA profilen. Det var då vi kom på att vi skulle införa ICAhandlaren som ett begrepp i både den centrala och den regionala kommunikationen, säger Roland Fahlin.
Veckoannonserna, som alltjämt var ICAs största marknadsföringsinsats, fick ”ICAhandlaren” som avsändare, och tidnings och utomhusannonser började successivt signeras ”ICAhandlarna”. Parallellt med den centrala reklamkampanjen använde sig butikerna flitigt av Icander och Monica, som förstärkte bilden av den enskilda handlaren.
En som under denna period fick epitetet ”Mr Icander” var köpmannen Hans Pettersson med butik i Vreta Kloster. I flera annonser och reklamfilmer under 1980talet fick Hans Pettersson representera ICAhandlaren. Första gången i samband med ICAs 70årsdag, när man i tre rikstäckande helsidesannonser fortsatte att förklara ICAidén om handlarna.
I ICAs första reklamfilm i tv gjorde Hans Pettersson tillsammans med tre andra handlare reklam för ICAs egna märkesvaror.
– Jag minns att jag gjorde reklam för ICAs kaffefilter. Efter det fick jag smeknamnet Mr Icander, eftersom jag fick så många uppdrag. Det var vansinnigt roligt, annars hade jag aldrig gjort det, säger Hans Pettersson.
Vi utgick från vad som påverkade kunden mest i köpbeslutet: butiken och handlaren.
Ingrid Jonasson Blank, tidigare marknadsdirektör för ICA.
Bildandet av ICA-handlarnas Förbund 1990 beskrivs som ett av de mest avgörande årtalen i ICAs historia. Den nya organisationen innebar att man kunde göra rikstäckande reklam för produkterna samtidigt som man byggde varumärke.
– Det var efter 1990, när ICA blev en sammanhållen koncern med moderbolaget ICA Handlarnas AB, som allt nytt kunde göras. ICAs kundkort, butiksprofiler som Nära, Maxi Supermarket och Kvantum med sina egna säljprogram och så småningom ICAStig, som ju bygger på helt rikstäckande varuerbjudanden. Icander fanns i den gamla ICAvärlden och följde inte med in i den nya, säger Roland Fahlin.
Som reklamdecennium präglades 1990talet av viss spretighet och identitetssökande i tv som ny kommunikationskanal. Tillkomsten av ICAsåpan 2001 var ett manifesterande av den rikstäckande tvreklamen, som möjliggjorde varumärkesbyggande och säljdrivande reklam i ett. ICA ville hitta en vision för företaget och skapa långsiktighet i hur man pratade pris och produkt.
– Studier visade vad som påverkade kunden i köpbeslutet, och vi kom fram till att det var butiken och handlaren, säger Ingrid Jonasson Blank, då marknadsdirektör och vice vd för ICA.
Man kom fram till att handlaren var viktig, att filmerna skulle marknadsföra fyra varor med prisbudskap och samtidigt driva ICAs värden. Pontus Thorén, copywriter på reklambyrån King, som har jobbat heltid med ICA de senaste sex åren, håller med kollegan Frank Hollingworth om självklarheten i att använda handlaren i reklamkonceptet.
– Handlaren var unikt för ICA, och den vetskapen fanns där, men man pratade inte om det och hade inte gjort det under hela 90talet. Sedan fanns de olika butiksprofilerna, men när man skulle prata om ICA med en röst så blev det naturligt att ta vara på det som hade varit ICAs framgångsfaktor, säger Pontus Thorén.
ICA föll direkt för idén, men en utmaning var att våga låta Stig vara fiktiv och inte en spegling av en riktig handlare.
– Vi var tvungna att göra det som vi tyckte var kul med Stig, och det var läskigt att läsa upp våra första manus, men ICA tyckte om det, och förstod att man inte kunde använda handlaren för att skryta utan för att bjuda på humor och självironi, säger Frank Hollingworth.
2016 har det hunnit bli över 520 filmer och 16 år med ICAstig och hans kollegor. Ingrid Jonasson Blank försöker sätta ord på vad reklamsåpan har betytt för ICA som varumärke:
– Otroligt mycket. Vi blev omtyckta på ett helt annat sätt än tidigare, folk ville börja jobba på ICA och från att ha upplevts som ganska ointressant blev ICA ett företag man tittade på. Man har fått en mänskligare bild av ICA. Och vi vet att man hellre handlar hos företag man tycker om, så kan reklamen framkalla det så är det väldigt bra, säger Ingrid Jonasson Blank. •